A gyermek az első: a Montessori módszer és a Reggio Emilia megközelítés - Tóth Veronika
2025. szeptember 8-13. között részt vettem a 2025-1-HU01-KA122-SCH-000337206 számú rövidtávú mobilitási projekt keretében pedagógus továbbképzésen Firenzében.
A fő célom az volt, hogy mélyebben megismerjek különféle alternatív, gyermekközpontú pedagógiai irányzatokat, valamint új, kreatív módszereket tanuljak, amelyeket hazaérkezve a saját csoportomban is alkalmazhatok.
A The Child First: Montessori, Reggio Emilia System and Contemporary Approaches to Pre-School Education című angol nyelvű képzés ötvözte az elméletet és a gyakorlatot. A hét elején bemutatkozások és iskolai prezentációk zajlottak, majd intenzíven foglalkoztunk a Montessori módszerrel, a Reggio Emilia megközelítéssel, valamint Bruno Munari módszerével.
A képzésre 4 országból érkeztek óvodapedagógusok: Izlandról, Észtországból, Máltáról és én Magyarországról. Trénerünk, Cristina Salvatore a lelkesedése a témák iránt, nagyon könnyen átragadt ránk, nagyon interaktívak voltak az órák, rengeteg tapasztalatcserével, ötleteléssel, páros-és csoportmunkával. Egy igazán inspiráló és élménydús hetünk volt ezzel a csapattal. Rengeteg mindent megtudtunk egymás oktatási rendszeréről, óvodáiról és nagyon hamar kiderült, hogy bár van, hogy tengerek választanak el minket egymástól, nagyon sok mindenben mégis hasonlóan gondolkodunk, hasonló tapasztalataink vannak.
A kurzus során szakmai tudásban és gyakorlati készségekben egyaránt gazdagodtam. Elmélyítettem a Montessori és a Reggio Emilia módszer ismeretét, és megtanultam, hogyan lehet a kreativitást, a kritikai gondolkodást és a gyermeki kíváncsiságot tudatosan fejleszteni.
Emellett kulturális programon is részt vehettünk a képzőintézményünk, az Europass Teacher Academy szervezésében. Ellátogattunk két borászatba a Chianti régió szívében, ahol lehetőségünk volt bejárni a szőlőültetvényeket és betekintést nyerni a helyi borkészítés hagyományaiba. A pincészetekben a borok mellett megízlelhettük a toszkán térség jellegzetes termékeit, például az extra szűz olívaolajat, a balzsamecetet, kecskesajtokat és más helyi finomságokat. Ez az élmény nemcsak gasztronómiai, hanem kulturális szempontból is gazdagította az utazásunkat és nagyszerű lezárása volt a hétnek a csoport számára, hisz mindannyian ezt az programot választottuk.
A projekt transznacionális jellege különösen értékes volt számomra: a nemzetközi környezetben nemcsak az angol nyelvtudásomat használhattam és gyakorolhattam, hanem inspiráló szakmai tapasztalatokat és bevált módszereket is megoszthattunk egymással, amelyek hozzájárulnak saját innovációs munkám fejlesztéséhez.
Az Erasmus+ mobilitás számomra egy intenzív tanulási és szakmai fejlődési lehetőség volt. Nemcsak új módszertani eszközöket ismertem meg, de külföldi kollégákat is és ez új lehetőségeket nyitott meg számomra mind nemzetközi, mind helyi szinten. Úgy érzem, ez az élmény hosszú távon meghatározó lesz a pedagógusi pályám során.






