„Itt és most, jelenidő és énidő” - Szalókiné Sike Krisztina

„Itt és most, jelenidő és énidő” - Szalókiné Sike Krisztina
2025.08.13.

2025 augusztusában részt vettem a 2025-1-HU01-KA122-SCH-000337206 számú rövidtávú mobilitási projekt keretében Rovinjban megrendezett Erasmus+ pedagógus továbbképzésen, amelynek központi témája a mindfulness (tudatos jelenlét) elméletének és módszertanának alkalmazása a pedagógiai munkában volt. A lehetőségnek nagyon örültem, izgatottan vártam.

Az Itt és most, jelenidő és énidő – feszültségoldás mindfulness és relaxáció útján kurzus célja a pedagógusok szakmai kompetenciáinak fejlesztése, a lelki jóllét támogatása, valamint olyan technikák elsajátítása, amelyek elősegítik a felnőttek és a gyermekek feszültségének oldását, az érzelmi stabilitását, figyelmének fejlesztését és a tanítási-tanulási folyamatok hatékonyabbá tételét.

Megérkezés és regisztráció után találkoztunk a csoport trénerével, Fabók Ágnessel, és csoportom tagjaival. Már az első alkalommal, megismerkedés során tudtam, hogy nem mindennapi képzésen fogok részt venni, hisz nagyon színesen, tevékenységekbe ágyazottan, játékos formában valósult meg minden, melyet a pedagógus társaim sokszínűsége még magasabb szintre emelt. Óvodapedagógus, tanító, tanár, gyógypedagógus, nagyvárosi, falusi, határon túli szlovákiai és szerbiai pedagógusok tudtunk együtt elmélyülten, jókedvűen dolgozni. Természetesen ehhez Fabók Ágnes felkészültsége és lelkiismeretes munkája nagyban hozzájárult.
A képzés során megismertem:

-Stressz fogalmát és fajtáit, a stressz oldásának lehetőségeit, különféle relaxációs technikákat. Az alkalmi, rövid távú relaxációs módszerektől eljutottunk a hosszú távú, autogén tréningig.

-Mindfulness elméleti alapjait és tudományos hátterét. A mindfulness szemlélet – ítélkezésmentes, elfogadó attitűdjét.

-Jelen pillanatra koncentrálás jótékony hatásait játékos gyakorlatra épülő példákon, feladatokon keresztül. pld: a zsilipelés a robotpilóta vagy a multitasting, horgony a jelenben, fókuszgyakorlatokat.

-A testi folyamatokra koncentrálás kedvező hatását a mentális egészségre földelő gyakorlatok, légzésfigyelés, testpásztázás;informális fókuszgyakorlatok segítségével.

-Gondolataink megfigyelésének módszereit, gyakorlati feladatokon keresztül pld: a gondolatnapló, trezor technika, fókuszgyakorlatok, a figyelem visszaterelése.

-Érzelmek megfigyelésének, szabályozásának módszereit. Megismertük a hangulat hőmérőt és az érzelem diagrammot.

-Gyakorlatokat a koncentráció, a figyelem és a stresszkezelés fejlesztésére.

-Módszertani példákat arra vonatkozóan, hogyan építhetők be a tudatos jelenlét gyakorlatai a nevelési-oktatási folyamatok mindennapjaiba, melyeket munkahelyemen én is alkalmazni fogok.

Sajnos gyorsan elérkezett az utolsó nap. Ekkor rövid összefoglalást adtunk a tanultakról, illetve, hogy mi az, amit nekünk adott ez a hét.  A nap végén közös záráson vettünk részt, ami egy csodálatos hajókirándulással volt összekötve.

A transznacionalitást biztosította számomra a nemzetközi környezet. Az angol nyelv gyakorlásán túl, sikerült nagyon sok tapasztalatot, jó gyakorlatot megosztani egymással a nemzetközi és határon túli résztvevőkkel is, melyeket nagyon szívesen építek be munkahelyi innovációim közé.

Nagyon mozgalmas, sok élménnyel, elméleti és gyakorlati tapasztalással, kulturális programmal, kapcsolatépítéssel átszőtt hetem volt. Sok új kollégával sikerült megismerkednem határokon belül és határon túl.

A szervezés és lebonyolítás mindenre kiterjedő, nagyon alapos volt.

Egy nagyszerű képzés volt egy csodás városban, Rovinjban.

 

e58cf1f1 1a0c 4fa9 a8be f4bce0e9bb69b0e2e186 9f35 4934 b7e5 6926a71900b68b121f9a 6968 482c 8c45 97c2f61de45207bbae9d f131 472d 82f9 53839e102d9a

 

 

Vissza